Ο ιδρυτής της EDIT Automation περιγράφει πώς από μια μικρή εταιρεία στη Δραπετσώνα εξελίχθηκε σε έναν παγκόσμιο παίκτη αυτοματισμού στη ναυτιλία.
Για την οικογένεια Σιγάλα η ναυτοσύνη είναι… οικογενειακή υπόθεση. Και όχι, ο Μάρκος Σιγάλας δεν είναι ούτε γόνος εφοπλιστή ούτε πλοιοκτήτη. Γιος ναυτικού (ο πατέρας του ήταν μάγειρας σε εμπορικά πλοία) και με θείο μηχανικό που εργαζόταν σε μια εταιρεία στον Πειραιά που επισκεύαζε πλοία, ο 50χρονος Μάρκος «βούτηξε» στα βαθιά από πολύ μικρή ηλικία.
Στα 13 του, για να βγάζει το χαρτζιλίκι του, ξεκίνησε να δουλεύει τα καλοκαίρια και στις διακοπές των Χριστουγέννων και του Πάσχα κοντά στον θείο του, ως το «παιδί για όλες τις δουλειές». Αφού τελείωσε το σχολείο και σπούδασε στη Σιβιτανίδειο, μπήκε στον χώρο και άρχισε να εργάζεται στον Πειραιά, αλλά σταμάτησε και έκανε ένα «πέρασμα» για μια τριετία στη «νύχτα», στη βιομηχανία και στα «έξυπνα» σπίτια. Όμως, επειδή οι κανόνες της στεριάς και της βιομηχανίας είναι τελείως διαφορετικοί από αυτούς της θάλασσας και της ναυτιλίας, αποφάσισε να επιστρέψει σε αυτό που γνωρίζει καλά.
Το 2006 με κεφάλαιο μόλις 2.000 ευρώ αποφασίζει να ανοίξει πανιά και ιδρύει στη Δραπετσώνα την EDIT Automation. Από εκείνον τον μικρό χώρο ξεκίνησε το ταξίδι του με επιθεωρήσεις σε βαπόρια, γκαζάδικα, φορτηγά πλοία που μεταφέρουν χημικά, επισκευές στα μηχανήματα και ταξίδια στο εξωτερικό. «Πήγαινα όπου υπήρχε ανάγκη και όπου με έστελναν οι ναυτιλιακές. Δέκα μήνες τον χρόνο ήμουν στο εξωτερικό σε όποιο λιμάνι μπορείς να φανταστείς, πάνω σε ένα καράβι» λέει στο Fortune Greece.
Βέβαια, το ταξίδι δεν είχε πάντα μπονάτσα. «Η ναυτιλία έχει και μπονάτσα, έχει και κακοκαιρίες και δύσκολες καταστάσεις. Δεν είναι όλα εύκολα. Οπότε αυτό που λέω είναι πως, όταν μπεις στη ναυτιλία, θα πρέπει να μάθεις να κολυμπάς, όχι να περπατάς», αναφέρει ο Μάρκος Σιγάλας.
Παρά τις φουρτούνες, που ήταν αρκετές από το 2006 μέχρι πρόσφατα εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, των μνημονίων και των capital controls, το δικό του «καράβι», η EDIT Automation, όχι μόνο άντεξε, αλλά έχει μεταπηδήσει και στο επόμενο στάδιο, παρέχοντας λύσεις σε Έλληνες πλοιοκτήτες, αλλά και σε μεγάλους διεθνείς παίκτες, ενώ τα συστήματά του πωλούνται στην παγκόσμια αγορά από αντιπροσωπείες – κολοσσούς όπως οι Binsfeld, Goltens, Insatech, MIE overseas, Trelleborg και άλλες.
Αυτό, βέβαια, δεν συνέβη τυχαία. «Το 2022 κατά τη διάρκεια των Ποσειδωνίων μαθαίνω για τον νέο κανονισμό που προωθείται για την ασφάλεια των πλοίων. Με βάση αυτόν τον κανονισμό, όλα τα πλοία θα πρέπει να έχουν ένα όριο στη στροφές της μηχανής» αναφέρει.
Με «μπούσουλα» τον νέο κανονισμό που ισχύει για όλα τα πλοία ανεξαρτήτως σημαίας, και με οδηγό την ανάγκη της παγκόσμιας ναυτιλίας να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, κάθεται και για τους επόμενους τρεις μήνες δημιουργεί και τελειοποιεί το σύστημα ναυτιλιακού αυτοματισμού ΕCO 8 ShaPoLi. Πέντε μήνες μετά την κυκλοφορία του, το συγκεκριμένο σύστημα, που αποτελεί βασικό «κλειδί» για την ασφάλεια των πλοίων, λαμβάνει τις απαραίτητες πιστοποιήσεις από τους μεγαλύτερους νηογνώμονες του κόσμου περνώντας τα πιο σκληρά τεστ. Εκτός από την EDIT Automation, τα συγκεκριμένα τεστ έχει περάσει επιτυχώς σε παγκόσμιο επίπεδο μόνο μια ακόμη βορειοευρωπαϊκή εταιρεία.
Τον ρωτάμε τι είναι αυτό που έφτιαξε, πώς συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων του νέου κανονισμού και φυσικά στην ασφάλεια του πληρώματος και του πλοίου. «Είναι ένα απλό και λειτουργικό σύστημα που ειδοποιεί τον καπετάνιο όταν η προπέλα ξεπεράσει το 80% των στροφών της μηχανής. Βέβαια, το δικό μας σύστημα επιτρέπει στη μηχανή να ξεπεράσει ανά πάσα στιγμή αυτό το όριο για όσο χρόνο απαιτηθεί σε έκτακτες περιπτώσεις, όπως σύγκρουση πλοίων, «άνθρωπος στη θάλασσα», ή αποφυγή πειρατείας. Επίσης, από τους ελέγχους που έχει περάσει το σύστημά μας, έχει αποδειχτεί ότι μπορεί να αντέξει μέχρι τους 900 βαθμούς.
Δηλαδή δεν μεταφέρει τη φωτιά, ούτε επηρεάζει τα ηλεκτρομαγνητικά συστήματα του πλοίου. Κάτι που επιβεβαιώνουν και οι πιστοποιήσεις που έχει λάβει».
Ήδη, 2.000 πλοία χρησιμοποιούν το σύστημα αυτοματισμού ΕCO 8 ShaPoLi που έχει αναπτύξει η EDIT Automation, ενώ αποτελεί το μοναδικό στον κόσμο που φέρει πέντε πιστοποιήσεις Type Approval των σημαντικότερων νηογνωμόνων: Των ABS, BV, DNV, Lloyd’s Register και Rina. Αυτό έχει φέρει ανάπτυξη πάνω από 1.000% −καλά διαβάζετε− μέσα σε έναν χρόνο στην εταιρεία. Η πιστοποίηση χορηγείται βάσει των κανονισμών IACS Rec.172 EEXI, με τους οποίους καλείται να συμμορφωθεί η παγκόσμια ναυτιλία για τη μείωση των ρύπων μέσω της μείωσης της ταχύτητας με την οποία κινούνται τα πλοία. «Το δικό μας σύστημα είναι ευέλικτο για να μπορεί να ακολουθεί και τους επερχόμενους κανονισμούς» σημειώνει ο Μάρκος Σιγάλας, αναφερόμενος στις διαφορές του με τον ανταγωνισμό.
Σήμερα, σχεδόν δύο δεκαετίες μετά την ίδρυση της εταιρείας του, και έχοντας διανύσει ο ίδιος αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες μίλια επισκεπτόμενος πάνω από 100 χώρες −όχι για διακοπές αλλά και για τη δουλειά− ο Μάρκος Σιγάλας έχει καταφέρει με τις πατέντες της και τις συνολικά 40 πιστοποιήσεις της να βάλει την EDIT Automation στο «ραντάρ» πλοιοκτητών, εφοπλιστών και μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών.
«Έχοντας πλήρη γνώση ότι η ασφάλεια είναι το Άλφα και το Ωμέγα για το πλοίο, τους ναυτικούς, τον ιδιοκτήτη και το εμπόρευμα που μεταφέρει, δεν ήθελα να κατασκευάσω ένα πολύπλοκο σύστημα. Ήθελα να είναι το καλύτερο δυνατό με βάση τα διεθνή στάνταρ» σημειώνει αναφερόμενος στο SHaPoLi.
Για να αντιληφθούμε πόσο σημαντικός είναι πλέον ο αυτοματισμός σε ένα πλοίο που μεταφέρει εμπόρευμα αξίας πολλών εκατομμυρίων ευρώ, αλλά και ποια είναι η δουλειά που κάνει η εταιρεία του, ο Μάρκος Σιγάλας μάς φέρνει τρία παραδείγματα.
Το πρώτο και το πιο βασικό είναι ότι ο «σωστός αυτοματισμός, εκτός από οικονομία και έλεγχο σε έναν πλοιοκτήτη, εγγυάται την ασφάλεια του πλοίου και του πληρώματος. Το να μην υπάρχει πιθανότητα ανθρώπινου λάθους, ειδικά όταν μιλάμε για δύσκολες και απομακρυσμένες συνθήκες που μπορεί να αντιμετωπίσει ένας ναυτικός μακριά από την ξηρά». Κάτι που έχει βιώσει ο ίδιος, όντας ένα παιδί με πατέρα ναυτικό.
Το δεύτερο έχει να κάνει με το πλήρωμα. «Όταν ο καπετάνιος βάλει μπροστά τον μοχλό για να ξεκινήσει η μηχανή επενεργούν κοντά στις 250 βαλβίδες, ούτως ώστε ανά πάσα στιγμή να πατάει ένα κουμπί και να δίνει την ταχύτητα από τη γέφυρα κάτω στη μηχανή. Αυτό ονομάζεται αυτοματισμός».
Το τρίτο παράδειγμα σχετίζεται με την εξέλιξη του κλάδου. «Παλιά, το 1989, ο αυτοματισμός ήταν τόσο απλός που χρειαζόσουν μόνο ένα κατσαβίδι, ένα γαλλικό κλειδί και ένα πτυχίο. Το 2000 ο αυτοματισμός στο πλοίο είχε διπλασιαστεί. Τότε έπρεπε να έχεις πτυχίο, πολύμετρο και μια σειρά από κατσαβίδια. Σήμερα δεν σου φτάνει ούτε ένα πτυχίο, ούτε μια πιστοποίηση» αναφέρει.
Ποια, όμως, είναι τα επόμενα σχέδιά του; «Να εδραιώσω την EDIT Automation στον παγκόσμιο χάρτη» απαντά ο Μάρκος Σιγάλας.
«Θέλω το σύστημα που έχουμε φτιάξει και το οποίο εμπιστεύονται 2.000 πλοία να εγκατασταθεί σε πολλά περισσότερα και φυσικά να αναπτύξω και άλλες πατέντες». Προβλέπει, δε, ότι την επόμενη χρονιά ο αριθμός των πλοίων που θα αγοράσουν το σύστημά του θα έχει διπλασιαστεί. Σήμερα πρέπει να συμμορφωθούν περίπου 30.000 πλοία με τον νέο κανονισμό ασφαλείας. Αριθμός που θα είναι αντίστοιχα πολλαπλάσιος με τις αναβαθμίσεις που θα απαιτηθούν τα επόμενα χρόνια.
Ο Μάρκος Σιγάλας εμφανίζεται ανοιχτός σε συνεργασίες με διεθνείς παίκτες. Ήδη η EDIT Automation αντιπροσωπεύει για την Ελλάδα 10 παγκόσμιες επιχειρήσεις, και αποκαλύπτει ότι η εταιρεία του βρίσκεται σε συζητήσεις με μια πολυεθνική εταιρεία που ενδιαφέρεται να επενδύσει. «Είμαστε σε συζητήσεις με έναν διεθνή παίκτη για είσοδό του στο μετοχικό κεφάλαιο της EDIT Automation. Και είναι κάτι που σκέφτομαι» λέει. «Άλλωστε, η εταιρεία από την αρχή της μέχρι και σήμερα δεν έχει λάβει ποτέ χρηματοδότηση». Όπως, μάλιστα, προσθέτει, «ένας στρατηγικός επενδυτής είναι μια τράπεζα τεχνογνωσίας σε ό,τι αφορά στη στρατηγική, και θα δώσει στην EDIT Automation ακόμη μεγαλύτερη ώθηση σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα».
Με τον Μάρκο Σιγάλα συζητήσαμε και ένα θέμα που επηρεάζει την παγκόσμια οικονομία: την έλλειψη τεχνικού προσωπικού. «Για ένα χρονικό διάστημα απασχολούσα πολύ λιγότερα άτομα από αυτά που χρειαζόμουν στο τεχνικό κομμάτι» παραδέχεται. Οπότε πώς κάλυψε το κενό; «Προέβλεψα και προχώρησα σε συνεργασίες με μεγάλες πολυεθνικές του εξωτερικού (agencies) που διαθέτουν πάνω από 1.000 άτομα. Έτσι, έναν μεγάλο αριθμό αυτών τους εκπαίδευσε η EDIT και εγώ προσωπικά, και πλέον η εταιρεία μπορεί να ανταποκριθεί άμεσα σε κάθε ανάγκη που υπάρχει από ναυτιλιακή εταιρεία σε κάθε μέρος του κόσμου».
Κατά τη διάρκεια της συζήτησής μας, ο Μάρκος Σιγάλας επανέλαβε ουκ ολίγες φορές ότι αυτό που επιθυμεί είναι να εμπνεύσει και άλλους ανθρώπους, και μέσα από το δικό του παράδειγμα να δείξει ότι πάντοτε υπάρχουν ευκαιρίες. Κάτι που είχε την τύχη ο ίδιος να βιώσει πριν από λίγα χρόνια. «Πριν από τέσσερα χρόνια γνώρισα έναν πολύ σημαντικό άνθρωπο που είναι από τους μεγαλύτερους επιχειρηματίες στην Ελλάδα, τον Κωνσταντίνο Μπενάκη. Ο άνθρωπος αυτός είναι ο μέντοράς μου. Μου έδειξε πώς αναπτύσσεται μια επιχείρηση και με πήγε από την άλλη πλευρά. Δηλαδή πώς να σκέφτομαι και να δρω επιχειρηματικά. Και αυτό που πήρα θέλω να το δώσω πίσω σε άλλους. Να βοηθήσω όπως μπορώ» καταλήγει.
Ο ναυτιλιακός τομέας βρίσκεται σε μια κομβική στιγμή, αντιμετωπίζοντας την πρόκληση της απαλλαγής από τις εκπομπές του άνθρακα που αντιπροσωπεύουν το 3% του συνόλου παγκοσμίως και έχουν αυξηθεί κατά 20% την τελευταία δεκαετία. Χωρίς δράση, οι εκπομπές θα μπορούσαν να φτάσουν το 130% των επιπέδων του 2008 έως το 2050.
Οι απαιτήσεις για το «πρασίνισμα» της παγκόσμιας ναυτιλίας είναι πιεστικές, δεδομένου ιδίως ότι οι πολύ αυστηροί κανονισμοί που έχουν τεθεί από την Ε.Ε. και τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) επιτάσσουν μεταξύ άλλων τη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα κατά 70% στα επόμενα 10-15 χρόνια και την εισαγωγή εναλλακτικών καυσίμων.
Το μεγάλο στοίχημα για τη ναυτιλία σήμερα είναι τριπλό: πρώτον, να μειώσει τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) και των άλλων ρύπων. Να παραμείνει ανταγωνιστική και να συνεχίσει να μεταφέρει τα φορτία φθηνά και έγκαιρα, και, να χρησιμοποιεί ή να παράγει ενέργεια όσο το δυνατόν φθηνότερα.
Source: fortunegreece.com